joi, 31 ianuarie 2013

Visul tobosarului...

 ....este "un poem simfonic, intr-un spectacol de world-music care a ramas pentru todeauna intiparit in mintea spectatorilor."(wikipedia) .
Dar nu numai despre lucrarea muzicala  este vorba ci si despre viata si cariera muzicianului  Ovidiu Lipan care astazi  implineste 60 de ani. La multi ani !

Visul  s-a infiripat  de pe vremea :
"... cand am invatat sa merg, am dat peste tobele bunicului si am invatat sa merg tinandu-ma de ele. ... Bunicul era percutionist si avea tobele facute chiar de el.....
E foarte important sa inveti absolut tot despre acest instrument. Sa stii care e inima lui, sufletul lui, nu doar cum suna. Si cred ca atunci, tinandu-ma de tobe, am dat eu si peste sufletul tobelor, si intre noi s-a creat o legatura foarte puternica. "
Apoi  i s-a spus  "Tandarica"...
"Repetam foarte mult. Innebunisem cu cantatul. Si, tot repetand, pana la urma mi-am si insusit o tehnica deosebita, o independenta extraordinara de maini si de picioare... Iar cand am venit la Bucuresti. M-au remarcat toti, ca eram un copil-minune, eram de o virtuozitate si de o expresivitate incredibila... Parca eram tras de ate, asa-mi miscam mainile si picioarele, de asta mi-au si spus Tandarica, eram ca o papusa trasa de ate. Era o foarte mare energie care iesea in momentul in care eu incepeam sa cant. Eram o aparitie pentru ce se intampla pe vremea aceea..."
A urmat  munca si recunoasterea valorii sale peste hotare,apoi dorul de tara ,intoarcerea in Romania postrevolutionara  si spectacolele  care au facut ca   Romania  sa fie cunoscuta  in toata lumea.
Deci "Visul tobosarului" s-a realizat...
Cat priveste lucrarea muzicala  maestrul ne marturiseste :
 "la „Visul tobosarului“ acele 4-5 note care se repeta mi-au venit pur si simplu, e o tema foarte beethoveniana, e o incarcatura foarte puternica in cateva note. Si de acolo incepi sa creezi. Eu cred ca asta e chintesenta unei lucrari care are celula, are nucleu, traieste. Ea n-a fost compusa special, n-a fost gandita, ci a venit de undeva. Tema asta a stat vreo zece ani in creierul meu si apoi a inceput sa creasca, sa devina lucrarea care e acum. "
Mai multe marturii ale tobosarului la adresa :http://www.revistatango.ro/celebritati/interviuri/ovidiu-lipan-tandarica-am-in-mine-si-luciditate-si-nebunie-6037-p2.html
Ovidiu Lipan (n.31 ianuarie 1953,Iasi)
 ovidiu lipan tandarica - visul tobosarului    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu